|
|
|
|
|
-------------------- קרן אוקמן ------------------------------------------------------------------------------------------------------- ---------------------
נולדתי נולדתי בחיפה, גדלתי בארץ ובארה"ב, כיום גרה בצורן, נשואה ואמא לשתי בנות.
השכלה - תואר ראשון בהצטיינות בספרות אנגלית ובתכנית הלימודים הבין-תחומית של אוניברסיטת ת"א (תרגום, מדעי הדתות ולימודי המזרח הרחוק) - קואצ`רית של חשיבה עיצובית (Design Thinking Coach) ) - מוסמכת להדריך אמנות לחימה בחרב יפנית ובמקל ג`ו (ZNKR Seitei Jodo)
עיסוק כתבת טכנית, מתרגמת ועורכת, מדריכת חשיבה עיצובית, מנטורית לחשיבה מחוץ לקופסה, מדריכה של אמנויות לחימה יפניות, חברת הוועד המנהל של ההתאחדות הישראלית לקנדו ובודו וממונה על מוגנות בהתאחדות
תחביבים נגינה, גיימינג, הדפסה בתלת מימד
מתי ומדוע החלטת לכתוב? בחופש הגדול בין כתה ח` לכתה ט`, אחרי שהות של שנה בארה"ב שם המורה לספרות אנגלית עודדה אותנו לכתוב, החלטתי לשבת ולכתוב סיפור פנטזיה שמבוסס על משחקי קבוצת המבוכים ודרקונים שלי. ומאז לא הפסקתי לכתוב.
מהו תהליך הכתיבה שלך? הראש שלי "כתב" כל היום וכל הזמן. אם יש משהו קצת יותר אפוי, אני פותחת מחשב או טלפון וכותבת. ככה התחיל סיפור ילדים שכתבתי: חרוזים שכתבו את עצמם תוך כדי נסיעה ברכב ובסוף הנסיעה מיד כתבתי הכל בקובץ כדי שלא יאבד. הלפטופ תמיד ממתין לי בבוקר ליד כוס הקפה. אם אני לא כותבת, אני משתדלת לקרוא ולערוך. כשאני בתקופה של עבודה על יצירה מסויימת, אני משתדלת להקדיש שעה בבוקר ושעה בערב לכתיבה, עריכה, או
שניהם. לפעמים, אם מפריעים לי או שאני מרגישה שאני לא מרוכזת, אני מסיימת אחרי כמה דקות ועוברת הלאה ולפעמים, אני נשאבת לשעות ארוכות של עבודה. פעם-פעמיים בשנה אני לוקחת לעצמי אתגר כתיבה או משתתפת בתחרות כתיבה, גם כדי לשבור שיגרה וגם כדי להחזיר את עצמי למשמעת כתיבה. באופן כללי, אני לא מאמינה בכתיבה בכוח ובלכתוב כל יום, אבל אני יודעת שבלי דדליינים נורא קל לי להתפזר ולא לסיים דבר. כדי להתמודד עם זה, אני נותנת לעצמי דדליינים פיקטיביים, כמו למשל לסיים לכתוב סקיצה עד שעה מסויימת כדי שקוראת X תתן משוב. יותר קל לי לשבת לכתוב כשאני יודעת שיש מי שמחכים לתוצרים שלי. משהוצאתי לאור ספר ראשון זה משהו שעובד עלי ממש חזק כי אני יודעת שאכן יש אנשים שבאמת ובתמים ממתינים לספר הבא שלי ורוצים אותו "עכשיו" אז אני משתדלת לשבת ולכתוב כמה שיותר. אני משתמשת בקוראי אלפא ובטא כדי לקבל משוב מוקדם ולשפר את הטיוטות. זה תהליך מחזורי, איטי, סיזיפי משהו… אבל, עבורי זה כיף גדול והתוצאה שווה את העבודה ואת השקעת הזמן העצומה.
אילו ספרים כתבת? כתבתי ספר ילדים שאיירה אותו אימי אך טרם יצא לאור בשל אילוצים שונים. מקווה שאוכל לסיים את העבודה עליו בקרוב. זהו סיפור בחרוזים לגיל הרך שמספר על גמל שתר את הארץ בחיפוש אחרי דבשת תואמת ומוצא אהבה. "מעשה בגמל עמל שפגשתי בנמל וחיפש דבשת בכל היבשת, שתהיה לא גדולה ולא קטנה ולא יותר מדי גבוהה..." הספר שהוא הבייבי שלי ואני מאד גאה בו הוא The Hand That Deals. זהו ספר פנטזיה שכתבתי באנגלית וזמין לרכישה בארץ ובחו"ל, בדפוס (בישראל דרך בוקפוד) ובגרסת EPUB ללא DRM במגוון חנויות ספרים דיגיטליות. הסיפור עוסק במערכת היחסים שנרקמת בין שוליות והמורים שלהם, תוך שימת דגש דווקא על הצד של המורים, על הבחירות שלהם, על המחירים ששילמו ואולי עודם משלמים במסע שלהם להשיג כוח, כבוד, אושר ועושר. הסיפור מתובל בהומור, נוגע בנושאים של מגדר, התמודדות עם לחץ, חברות ואובדן. בסיום, הקוראים משולחים לדרכם בתחושה חיובית, עם קורטוב של אופטימיות וקצת חומר למחשבה. הספר נכתב מתוך חוויות שלי כתלמידה ואח"כ מורה לאמנויות לחימה ומתוך רצון לכתוב סיפור "אחר" על קוסמים, בגישה שרואה ברבי-מג קודם כל ולפני הכל אנשים בשר ודם שהם חלק מקהילה אנושית "אמיתית". הפידבקים שקיבלתי על הספר עד היום היו כמעט כולם חיוביים ומרגשים מאד. אני תמיד שמחה לשמוע "זה ספר שחייב להפוך לסרט או סדרה", או "העולם מרגיש חי ואמיתי". אני במיוחד נהנית לשמוע מאנשים שלרוב לא קוראים פנטזיה שמאד נהנו והופתעו מכך והספר מהווה עבורם שער כניסה לז`אנר. הספר זכה להשתתף בפרוייקט FAI שבו מקודמים ספרי פנטזיה ישראלית בטיקטוק דרך ראיונות וסרטונים שיצרו שתי סטודנטיות לקולנוע, מוכשרות בטירוף. זה גם חשף אותי לאפשרויות (והמגבלות) שטמונות בשימוש ב-AI. כמעט תמיד אני נשאלת "מתי יהיה המשך?" למרות שהסיפור "סגור" במהותו, למעט אפילוג של כמה פסקאות שמשמש טיזר לספר הבא. ובכן... "אני עובדת על זה!"
איזו דמות תרבותית השפיעה על הכתיבה שלך? השפעות מוקדמות הגיעו מטרייסי היקמן ומרגרט ווייס שכתבו את סדרות רומח הדרקון המפורסמות וגם יצא לי לפגוש אותם ולהיות בהרצאות שלהם. בלי ספק, ג`ורג` לוקאס ומלחמת הכוכבים השפיעו על הכתיבה שלי – גם מבחינת הגישה לעיצוב עולם "חי ומשומש" וגם מבחינת אפיון דמויות ובניית עלילה. ההשפעה הכי משמעותית מבחינתי היא כנראה סדרת הטלוויזיה בבילון 5 של Joseph M. Straczynski (JMS) – יצירת מופת ובית ספר לכתיבה. יש לי את התסריטים, את הספרים שלו על כתיבה ועוד. אורים ותומים עבורי.
עם איזה יוצר היית רוצה לשבת לכוס קפה חווייתית? למזלי יצא לי להיות בסדנאות עם סופרים מפורסמים ולשוחח על כוס קפה עם רוברט מקי בסמינר הראשון שלו בארץ. הייתי רוצה לבלות יום עם JMS אבל אומרים שעדיף לא לפגוש את הגיבורים שלך, אז אולי גלילה רון פדר. כילדה, קראתי המון מספריה והיא מופלאה בעיני.
איזה ספר מונח ליד המיטה שלך עכשיו? זה עידן דיגיטלי, אין לי ספרים ליד המיטה ובטלפון יש לי בכל רגע נתון 10-30 קבצים של ספרים דיגיטליים או סיפורים קצרים שעוד לא הגעתי אליהם.
איזה ספר השפיע על חייך? אני לא יודעת שיש ספר שהשפיע על חיי, אבל אפשר לומר ש"ההוביט" של ג`. ר. ר. טולקין היה דלת הכניסה שלי לז`אנר הפנטזיה וספרי אמבר של רוג`ר זילאזני גרמו לי להבין את העוצמה והמורכבות שיכולה להיות בסיפורת הזו. מאז הלימודים באוניברסיטה, יש מקום מיוחד בלב שלי לספר "שארית היום" של קאזואו אישיגורו ולספר של הרייט ג`ייקובס "אוטוביוגרפיה של שפחה".
אתר הבית: khammel.com - https://www.linkedin.com/in/kerenokman
|
|
|
|
|
|
|
|